Connect with us

Stiri

Ce mancau romanii pe vremea lui Ceausescu: o jumatate de paine pe zi, un litru de ulei, un kg de zahar pe luna si pui de marimea porumbeilor

O jumătate de pâine pe zi, un litru de ulei şi un kilogram de zahăr pe lună. Aceasta era porţia românilor, stabilită sub regimul lui Ceauşescu. Puii vânduţi la alimentarele comuniste aveau greutatea unui porumbel.

Românii îşi făceau pile şi relaţii pentru a căpăta marfa ”pe sub mână”. Proviziile de alimente erau considerate speculă şi se pedepseau cu închisoarea.

Aproape un deceniu, sub dictatura lui Ceauşescu, românii au supravieţuit mâncând cu porţia. Pentru că economia socialistă nu funcţiona prea bine şi Ceauşescu se încăpăţânase să achite în avans datoria externă, s-a impus găsirea unor soluţii pentru a se face economii la buget, iar marea economie s-a făcut luându-se de la gura poporului.

Pâinea, zahărul şi uleiul se cumpărau numai pe cartelă şi doar de la alimentarele de cartier. Raţionalizarea pâinii a fost introdusă în 1982 şi a fost pregăitită treptat de comunişti prin adoptarea mai multor legi menite să oficializeze reducerea porţiilor de mâncare.

La data de 19 decembrie 1980 a apărut „Legea pentru constituirea, repartizarea şi folosirea pe judeţe a resurselor pentru aprovizionarea populaţiei”. Decretul stabilea raţionalizarea consumului de alimente în funcţie de judeţ, iar cartelele la zahăr şi ulei erau diferenţiate pe categorii de populaţie. Primeau raţii mai mari cei de la oraşe şi raţii mai mici ţăranii din mediul rural.

În procesul prin care Ceauşescu intenţiona să reducă alimentaţia românilor la limita supravieţuirii, a urmat programul ştiinţific creat la cererea dicatorului de specialiştii din Comitetul Central. În 1982 a fost inventat ”Programul de alimentaţie ştiinţifică a populaţiei”, document care stabilea necesarul de calorii, raţiile de mâncare şi inclusiv standardele de greutate ale românilor

CITESTE SI:  Postul PRO TV, acuzat de propaganda homosexualității, după ce a desemnat un bisexual de origine maghiară drept câștigător al emisiunii „Românii au talent”, în dauna unei fetițe de 12 ani

Comuniştii au concluzionat că românii au nevoie doar de 2.700-2.800 de calorii. Pentru asta aveau voie, anual, de cel mult: 60-70 de kilograme de carne şi produse din carne, 8-10 kilograme de peşte şi produse din peşte, 210-230 litri de lapte sau produse din lapte,

260-280 de ouă, 16 kilograme de grăsimi, ulei, margarină, 170-180 de kilograme de legume, 70-90 de kilograme de cartofi, 304 kilograme de legume boabe, 65-95 kilograme de produse din fructe, 22-26 de kilograme de zahăr.

Prin decret, în 1984, s-a adoptat un nou standard alimentar şi mai redus. Românii aveau, anual, dreptul, la 39 de kilograme de carne, 78 de litri de lapte şi 166 de kilograme de legume. Uleiul şi zahărul se dădeau o dată pe lună, raţia fiind de un kilogram.

Cartelele, modalitatea prin care comuniştii controlau porţiile

Limitarea consumului de alimente a fost controlată de vechiul regim prin introducerea cartelelor. Fiecare familie era arondată unui magazin din cartierul unde avea domiciliul.

Capul familiei se prezenta la gestionarul magazinului cu cartea de imobil pentru a dovedi domiciliul şi cu buletinul pentru a dovedi identitatea şi toate datele erau trecute pe cartelă. ”Câţi membrii locuiau în casa respectivă, atâţia apăreau pe cartelă.

Dacă aveau chiriaşi se treceau şi ei. Era important să treci datele reale pentru că primeai alimentele în funcţie de câţi membri apăreau pe cartelă.

Nu puteai să minţi pentru că se făceau verificări, exista sectoristul de cartier care ştia tot şi nimeni nu risca să fie sancţionat”, povesteşte Iulica Soare, o vânzătoarea de la Alimentara care funcţiona pe vremea lui Ceauşescu pe strada Alexandru Ghica.

CITESTE SI:  OFICIAL Guvernul a aprobat proiectul prin care va confisca banii trimişi în ţară de românii din diaspora!

Gestionarul magazinului calcula ce raţie revine fiecărei familii, iar alimentele erau date în baza informaţiilor înregistrate la magazin şi trecute în cartelă.

O jumătate de pâine pe zi

Pentru a induce opiniei publice impresia că raţionalizarea pâinii este o iniţiativă în folosul orăşenilor, Ceauşescu a dat vina pe ţăranii din mediul rural. În buletinele de ştiri, propaganda comunistă acuza ţăranii că vin la oraş şi încarcă zeci de pâini în sacoşe pentru a le duce la ţară că să le dea de mâncare porcilor.

Începând cu 1982, orăşenilor li s-a transmis prin canalele media controlate de comunişti că vor primi pâine pe cartelă pentru ca ţăranii să nu poată cumpăra în exces. Cartelele pentru pâine aveau culori diferite, de la oraş la oraş.

Fiecare avea dreptul doar la o jumătate de pâine pe zi. ”Cine venea la magazin, venea cu cartela. Fără cartelă nu primea pâine. Cartela avea 30-31 de rubrici, câte zile avea luna şi în fiecare zi bifam când primeau raţia”, explică vânzătoarea.

În unele judeţe cartele se eliberau pentru o lună, în altele pentru trei luni. Aproape un deceniu au supravieţuit românii cumpărând şi mâncând pâine cu raţia pe cartelă. În decembrie 89, cartele au mai fost meţinute două zile după fuga lui Nicolae Ceauşescu.

Uleiul şi zahărul se dădeau o dată pe lună

O dată pe lună se prezenta capul de familie la Alimentară pentru a ridica zahărul şi uleiul, câte un kilogram pe cap de membru de familie. ”Totul era vrac.

CITESTE SI:  Avem prima declarație: Insarcinata cu primul copil, Elena Udrea a spus ce se va intampla cu ea dupa ce a aflat ca a primit 6 ani de inchisoare:

Veneau cu sticle pentru ulei şi cu sacoşe de rafie pentru zahăr. Ratia lunară pentru fiecare persoană era de un litru de ulei si un kilogram de zahar si de faina. Se bifa cine şi-a terminat cota pe luna respectivă. Dacă erau două persoane, luau doi litri de ulei şi mai veneau luna următoare”, îşi mai aminteşte vânzătoarea Iulica Soare.

Chiar dacă fiecare îşi primea raţia de ulei, zahăr şi făină, o dată pe lună, chiar şi aşa în zilele în care” se băga ulei” la alimentarele de cartier se făceau cozi.

Sarmale din salam cu soia, tort de biscuiţi şi pâine încălzită la aburi

Sub Ceauşescu, românii au inventat reţete alimentare de sărăcie. În lipsa cărnii de porc, sarmalele se umpleau cu salam tocat de soia, care se găsea la discreţie în galantare.

În lipsa cărnii de pui, lângă cartofii prăjiţi românii se obişnuiseră să pună salam prăjit. Cum raţia de ouă nu permitea românilor de la oraş să prepare prea des prăjituri în casă, biscuiţii de casă tocaţi erau substitut pentru blaturile de tort sau prăjituri.

Românii găsiseră soluţie şi pentru frăgezirea pâinii vechi de la alimentară. Franzela se ţinea desupra aburilor până se înmuia şi căpăta o consistenţă aparent proaspătă.

Bananele şi portocalele care apăreau în galantare numai de Crăciun şi de cele mai multe ori necoapte se ţineau înfăşurate în ziar, lângă o sursă de căldură pentru a se coace mai repede.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Stiri

Anunț important: Școala se termină mai devreme! Calendarul şcolar va fi modificat

Calendarul anului şcolar 2019/2020 în Capitală va fi modificat, astfel încât şcolile să se închidă înainte de startul Campionatului European din 2020, competiţie la care Bucureştiul va organiza patru meciuri, a declarat fostul internaţional Gheorghe Popescu, consilier onorific al premierului.

“Se încearcă… Copiii de grădiniţă şi şcolile primare să ia vacanţă, în acea perioadă. Trebuie devansată cu o săptămână terminarea şcolii.

Este foarte important să se ia această hotărâre, şi se ia la nivelul Capitalei, pentru ca atunci când se joacă primul meci să nu mai fie şcoli.

CITESTE SI:  Avem prima declarație: Insarcinata cu primul copil, Elena Udrea a spus ce se va intampla cu ea dupa ce a aflat ca a primit 6 ani de inchisoare:

Este o măsură care se va lua pentru a fluidiza traficul în Capitală. Asta e o măsură care se va lua pentru şcolile primare şi grădiniţe, să-şi înceteze activitatea…

Să înceaptă cu o săptămână mai devreme. Se vor lua măsuri din toate părţile pe perioada celor două săptămâni (n.r. – perioada în care vor fi meciuri la Bucureşti)”, a declarat Gică Popescu, la un post tv de sport.

CITESTE SI:  Câți bani îi dă Andreea Marin femeii care îi gătește și îi face curățenie în casă! Chiar la o așa sumă nu se aștepta nimeni: Tu ai munci pentru banii ăștia?

Campionatul European de fotbal din 2020 se va disputa între 12 iunie şi 12 iulie 2020.

Capitala României este unul din oraşele care vor găzdui meciuri la ediţia din anul 2020 a Campionatului European de Fotbal. Este vorba despre patru meciuri, unul din optimi şi trei din faza grupelor.

Meciurile vor fi disputate pe Arena Naţională. Bucureştiul a concurat cu alte 19 oraşe europene pentru câştigarea dreptului de a disputa meciuri la turneul final de peste şase ani.

CITESTE SI:  De ce a murit Gabriela, șoferița de TIR găsită fără viață, într-o benzinărie din Italia

România este una dintre cele 13 ţări care vor găzdui meciuri la Campionatul European din anul 2020, primul care se va desfăşura în acest format. Este pentru prima oară când ţara noastră organizează meciuri din carul unui turneu final.

Faptul că în Bucureşti se vor disputa meciuri de la Campionatul European nu înseamnă că România este calificată automat la această competiţie, fiind nevoită să treacă tot printr-o grupă de calificare.

Continue Reading

Stiri

NU achitati taxele de reziliere ale abonamentelor de telefonie mobila!

Recent am hotarat sa inchid inainte de termen 2 dintre abonamentele de telefonie mobila pe care le detin, numai ca am intampinat o mare ostilitate din partea marelui operator de telefonie care este, care a fost si care va fi……..Vodafone.

Dupa ce le-am trimis initial aceasta solicitare pe mail, au inceput sa ma asalteze cu telefoane, propunandu-mi diverse variante care mai de care mai atractive, numai sa nu renunt la ambele abonamente.

Din pacate raspunsul meu a fost negativ de fiecare data iar singura doleanta era sa-mi treaca cele 2 numere pe cartela deoarece sunt numere pe care inca ne mai contacteaza diversi clienti.

Ulterior primesc un mail extrem de detaliat in care se stipula foarte clar faptul ca in cazul in care doresc sa reziliez cele 2

CITESTE SI:  Avem prima declarație: Insarcinata cu primul copil, Elena Udrea a spus ce se va intampla cu ea dupa ce a aflat ca a primit 6 ani de inchisoare:

abonamente inainte de expirarea perioadei contractuale va trebui sa achit o taxa (cica de justa despagubire, asa se intituleaza) de doar 670 lei/abonament.

Ziua urmatoare iau legatura cu un prieten, avocat de profesie, ii relatez speta iar el imi spune la final ca nu trebuie sa achit aceste taxe, deoarece aceste clauze contractuale sunt abuzive si conform legii nr.193/2000

„Dreptul consumatorului la denuntarea contractului nu poate fi anulat sau conditionat de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o

justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale”. Mai multe detalii cu privire la aceasta lege gasiti aici in care initiatorul acesteia Iulian Urban va ofera suportul de care aveti nevoie.

CITESTE SI:  Fata asta a uimit tot globul pamântesc ! Toată sala a început să plângă, iar juriul apăsa isteric pe butoane… Un talent de la Dumnezeu – VIDEO

Prietenul ma sfatuieste ca in prima faza sa depun o plangere la OPC iar in cazul in care inestimabilii de la Vodafone nu reactioneaza favorabil atunci va trebui sa-i actionez in instanta.

Zis si facut, merg la birou sa redactez plangerea iar ulterior o si transmit catre OPC, instiintandu-i in acelasi timp si pe cei de la Vodafone cu privire la acest demers.

Dupa fix 4 zile sunt contactat de catre un reprezentant Vodafone care imi comunica faptul ca acum si doar cu titlu de exceptie(fiind abonat fidel de parca acum 4 zile nu eram)pot rezilia cele 2 contracte fara a plati taxa de reziliere/justa despagubire.

Loading…
A doua zi ma prezint la un sediu Vodafone si depun o cerere de rezilliere in care stipulez foarte clar faptul ca doresc sa pastrez cele 2 numere, dar sa fie trecute pe cartele pre-pay.

CITESTE SI:  De ce a murit Gabriela, șoferița de TIR găsită fără viață, într-o benzinărie din Italia

Ulterior achit debitul aferent lunilor ramase de abonament pana la incheierea celor 2 contracte iar acum astept sa se opereze trecerea celor 2 numere pe cartela.

Asadar daca va aflati intr-un caz similar, nu va lasati pacaliti de aceste clauze contractuale abuzive pe care operatorii de telefonile mobila le au in contracte si prin intermediul carora spera sa va tin in ograda lor o perioada cat mai mare de timp.

Am rugamintea sa dati un share acestui articol pt a ajunge la cati mai multi compatrioti care se afla intr-o situatie similara si nu stiu cum sa reactioneze.

Daca aveti intrebari cu privire la aceasta speta va raspund cu mare drag in sectiunea dedicata comentariilor.

 

Continue Reading

Stiri

Avionul militar românesc IAR-99 Şoim a primit Diploma de Excelenţă

Avionul militar românesc IAR-99 Şoim este un vehicul aerian de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol dar, şi misiuni de recunoaştere. Potrivitoltenianew.com, săptămâna trecută a primit Diploma de Excelenţă a Departamentului pentru Industria de Apărare.

Diploma de exclenţă a fost acordată pentru derularea cu succes a Programului avionului IAR-99 ŞOIM. Peste 20 de aparate de zbor au fost construite la uzina din Bănie.

Principalele caracteristici tehnice ale avionului IAR-99 Soim : lungimea (fără tubul Pitot) — 11,01 m; anvergura — 10,16 m; inălţimea — 3,898 m; masa avionului gol echipat — 3320 kg ; masa maximă la decolare: a) varianta lisă cu doi piloţi — 4600 kg si b) varianta de luptă cu container tun şi patru suporţi multipli cu 3 bombe (2 x 100 kg + 1 x 50 kg fiecare) — 5850 kg; tracţiunea motorului în condiţii standard — 1760 – 1814 kgf.

CITESTE SI:  Postul PRO TV, acuzat de propaganda homosexualității, după ce a desemnat un bisexual de origine maghiară drept câștigător al emisiunii „Românii au talent”, în dauna unei fetițe de 12 ani

Din punct de vedere al performanţelor avionului cele mai importante sunt : viteza maximă în zbor orizontal la 760-865 km/h; viteza ascensională la 25-30 m/s; plafonul practic (Vv =2,5 m/s) 12.000 m; lungimea de decolare 850 m; lungimea de aterizare 950 m; durata maximă de zbor cu combustibil intern 2h30min; distanţa maxima de zbor cu combustibil intern 1100 km.

CITESTE SI:  Avem prima declarație: Insarcinata cu primul copil, Elena Udrea a spus ce se va intampla cu ea dupa ce a aflat ca a primit 6 ani de inchisoare:

Avionul IAR-99 dispune de cinci puncte de acrosare pe care se pot monta mai multe sisteme de arme printre care, alaturi de tunul de 2×23 mm (GSx23 L-200 lovituri), bombe: 50 kg, 100 kg, 250 kg, muniţie autodirijată.

Conform adevarul.ro, fabrica de Avioane din Craiova este constructorul principal al avioanelor IAR -93 şi IAR-99. Primul produs al uzinei în Epoca de Aur a fost avionul IAR 93, care a fost produs în colaborare cu Republica Federativă Iugoslavia.

CITESTE SI:  Tatăl plângea fără oprire în mașină, nu știa ce le va pune pe masă copiilor, dar a intrat în panică atunci când polițistul l-a tras pe dreapta, îi expirase permisul! Ce i-a făcut polițistul i-a schimbat viața pentru totdeauna
Continue Reading

Stiri

Maşinile aduse din Marea Britanie, considerate un real pericol pe drumurile României

”Nu ştii să apreciezi distanţa faţă de bordura din stânga, nu ştii dacă atunci când treci pe lângă nişte tomberoane aruncate pe jumătate de bandă chiar nu le loveşti iar când se apropie ameninţător un TIR, pe o străduţă îngustă, de pe contrasens nu ştii dacă ai loc, dacă mai ai loc să te mai bagi un pic către bordură sau o să te urci pe sacii de gunoi de lângă stâlp”.

Aşa îşi descrie pe scurt un şofer român primele experienţe la volanul unui autoturism adus din Marea Britanie, unde comenzile sunt altfel dispuse.

Un grav accident rutier în care doi soţi au ars de vii în maşină, din cauza unui şofer care conducea o maşină din Marea Britanie, readuce în discuţie tema privind conducerea pe drumurile publice a maşinilor cu volanul pe dreapta. Specialiştii spun că cele mai mari probleme sunt la depăşiri.

CITESTE SI:  România are rezerve de aur mai mari decât Ungaria, Cehia, Bulgaria și Slovacia la un loc!

Autorul blogului razvanbb.ro a constatat că, deşi ”manetele sunt toate la locul lor ca şi la volanul pe stânga, pedalele în aceeaşi ordine, doar maneta schimbătorului de viteze este în stânga”, nu ai formate reflexele pentru a schimba vitezele cu mâna stângă. Acest lucru îi va încetini şoferului neobişnuit cu astfel de autoturisme procesul de schimbare a vitezei deoarece îi trebuie timp să gândească mişcările şi poziţia în care vrea să ajungă.

”Ai reflexul de a schimba vitezele cu mâna dreaptă. În acest moment am o durere surdă în cot de la câte ori am încercat să reped mâna dreaptă către schimbător şi de la tot atâtea ori când portiera mi-a oprit brusc şi nemilos mişcarea mâinii”, scrie autorul blogului razvanbb.ro.

CITESTE SI:  Câți bani îi dă Andreea Marin femeii care îi gătește și îi face curățenie în casă! Chiar la o așa sumă nu se aștepta nimeni: Tu ai munci pentru banii ăștia?

Potrivit acestuia, există o serie de manevre pe care un novice în şofatul maşinilor cu volanul pe partea dreaptă le execută cu dificultate, cum ar fi încadrarea pe breteaua din stânga, pentru a vira la dreapta, sau ”în sensul giratoriu unde trebuia să mă uit în dreapta ca să mă asigur”.

La rândul său, instructorul auto buzoian, Neculai Morteci, spune că este o adevărată piatră de încercare angajarea în depăşiri de pe scaunul din dreapta.

”În România, depăşirea făcându-se prin stânga, volanul fiind în dreapta vizibilitatea este mult redusă. Pentru a se face o depăşire cât de cât în siguranţă, distanţa între cel depăşit şi cel care depăşeşte trebuie să fie mult mai mare dacat atunci când ai un autoturism cu volanul pe stânga”, spune Neculai Morteci, instructor auto.

CITESTE SI:  De ce a murit Gabriela, șoferița de TIR găsită fără viață, într-o benzinărie din Italia

În prezent, Registrul Auto Român este obligat să le dea aviz maşinilor deja înmatriculate în Uniunea Europeană, chiar dacă ar putea reprezenta un pericol pe şoselele din România. Se impune doar echiparea lor cu faruri care emit un fascicul luminos orientat spre partea dreaptă a drumului, precum şi schimbarea lămpii de ceaţă de pe partea dreaptă pe stânga.

În ultimii trei ani, în România au fost înmatriculate 38.000 de maşini cu volanul pe dreapta. Conducerea Registrului Auto Român se gândeşte să interzică aceste autoturisme după ce Marea Britanie va ieşi din Uniunea Europeană.

Continue Reading

Facebook

Advertisement




Articole recente



Trending