Elicopterul a fost invententat de catre un roman. La 13 noiembrie 1907 a facut primul zbor din lume cu acest aparat de zbor

Cel care a inventat elicopterul a fost inginerul francez de origine romana Paul Cornu. La 13 noiembrie 1907 a facut primul zbor din lume cu un elicopter. Aparatul cantarea 260 de kilograme si s-a mentinut in aer 20 sec., la 30 cm deasupra Pamantului, apoi s-a prabusit.

Paul Cornu s-a nascut pe 15 iunie 1881, in Glos and Ferriere, Franta, intr-o familie cu 13 copii. Desi era roman, francezii l-au naturalizat ca “inginer francez”. Creativitatea a mostenit-o de la tatal sau. De fapt, parintele i-a remarcat talentul la desen si ideile originale pe care le-a incurajat.

Cand avea 24 de ani, Paul Cornu a realizat un model de elicopter, care cantarea 13 kilograme si avea doua rotoare, asezate de o parte si de alta a cadrului de metal. Aceasta era dotat cu un motor de doi cai putere. A facut o demonstratie cu modelul creat in fata mai multor curiosi.

Dupa primele experimente reusite, Paul Cornu a capatat incredere, astfel ca a inceput, in 1906, sa construiasca un aparat de zbor mai mare, finantat din donatiile celor care il sustineau. Lucra singur, astfel ca lucrarile inaintau greu, iar elicopterul a fost gata abia in 1907.

Avea un cadru in forma de V si un motor Antoinette de 24 CP, plus un loc pentru pilot. In total, elicopterul cantarea 260 de kilograme (cu tot cu pilot), ceea ce s-a dovedit prea mult pentru puterea mica a motorului. Nici cureaua de transmisie nu functiona asa cum ar fi vrut inventatorul; era lunga de 22 de metri si ar fi trebuit sa lege motorul de cei doi scripeti care sustineau elicele, situate de o parte si de alta a structurii.

Cu toate acestea, Paul Cornu a ramas in istorie pentru ca a reusit sa se ridice in aer cu aparatul sau imperfect, pe 13 noiembrie 1907. S-a ridicat doar 30 de centimetri de la pamant si a ramas in aer doar 20 de secunde, dar a fost pentru prima data cand se ridica in aer un elicopter, condus si controlat de un pilot.

Rauvoitorii l-au ironizat pe inventator si i-au numit aparatul “bicicleta zburatoare”, facand aluzie la afacerea familiei – atelierul de confectionat si reparat biciclete. Corpul masinariei construite de Cornu semana, intr-adevar, cu o cabrioleta cu patru roti, astfel ca ironia le-a fost la indemana. In ciuda tuturor, Paul Cornu si-a castigat locul in randul pionierilor aviatiei.

Pe drumul deschis de Paul Cornu, slovacul Jan Bahyl a adaptat motorul cu combustie interna pentru elicopterul sau, care s-a ridicat la 0,5 metri de sol in 1901. In anul 1905,pe data de 5 mai, aparatul inventatorului slovac a atins altitudinea de 4 m, zburand peste 1500 m –fara pilot.

In 1906, doi frati francezi, Jacques si Louis Breguet, au experimentat aripile pentru elicoptere, iar in 1907 au reusit sa construiasca aparatul de zbor Gyroplane No.1, care s-a ridicat la 0,6 m si a ramas in aer un minut. S-a dovedit a fi un aparat instabil.

Contributii au avut si alti inventatori, insa cel considerat parintele elicopterului modern a fost Igor Sikorsky. S-a nascut la Kiev, pe 25 mai 1889, si era interesat de aeronautica, inca din copilarie. A studiat in Germania, apoi la Paris. Incepuse deja sa isi imagineze construirea unui elicopter practic. A facut in acest sens mai multe experimente in Franta si America.

Doi romani s-au mai remarcat: Gheorghe Botezatu ( a creat elicopterul Caracatita Zburatoare) si Grigore Briscu( a inventat Aerobrisca)