Prima mașină electrică sută la sută românească. Este atât de ieftină încât și-ar putea-o permite aproape orice român

Doi oameni de afaceri din Cluj şi Baia Mare, Andrei Ostroveanu (47 de ani) şi Gheorghe Mureşan (58 de ani), au început în urmă cu trei ani proiectul realizării primei maşini electrice fabricate în România. Primele imagini cu mașina electrică au apărut deja în spațiul online, pe Facebook.  GTG Oxygen este numele masinii, este produsă la Cluj fiind de proveniență 100% românească. Automobilul este deja omologat si poate transporta două persoane cu tot cu șoferul, și e ideală pentru traficul aglomerat din oraș.

Firma va produce într-o primă fază, în cinci variante de culoare, două modele de automobile – Oxygen, cu 2 locuri, şi Ozone, cu 4 locuri, dar vrea să dezvolte şi o autoutilitară transport marfă cu două locuri, numai bună pentru distribuţii şi livrare diverse produse în oraşe.

Potrivit Ziuadecluj.ro, bateria oferă o autonomie de 90 km, dar poate fi livrată și cu alte baterii pe litiu care care îi prelungesc autonomia cu încă 50 km. Are o cutie de viteze automată cu “reglaj continuu”, adică de tip CVT, în timp ce motorul este o unitate trifazată asincronă, alimentată la 48V și cu o baterie de 150 Ah. Viteza maximă a acestui model este de numai 55 km/h. Adică poate înlocui o mașină convențională în mediul urban, dar nimic mai mult de atât.

Prețul de bază al celei mai ieftine variante, GTG Oxigen 2, este de 11.888 de euro cu TVA inclus. Aceeași variantă, dar cu echiparea de vârf costă 13.625 euro cu TVA inclus. Însă, dacă doriți baterii Litiu-ion cu echiparea standard, prețul urcă la 13.851 euro cu TVA inclsu. Pentru varianta de echipare de vârf și cu baterii Litiu-Ion, prețul ajunge la 14.910 euro cu TVA inclus. Conform programului Rabla Plus, puteți primi o bonificație de la stat în valoare de până la 10.000 de euro la achiziția unui autovehicul electric, însă acest bonus este limitat la maximum 50% din prețul de listă al vehiculului. Cea mai frumoasă parte a poveștii e că mașina este deja omologată, deci poate circula pe drumurile publice din România, așa cum se deplasează deja pe strazile Clujului.

Potrivit auto-blid.ro producătorul estimează că modelul oferă o autonomie cuprinsă între 120 și 150 de kilometri, iar costul parcurgerii a 100 de kilometri este de 2.5 lei. În materie de dotări există servodirecție, computer de bord, Radio cu USB și card SD, geamuri electrice, frâne față pe disc și suspensie de tip McPherson.

Culoarea standard este alb, dar poți alege altă nuanță metalizată pentru 200 de euro în plus, arată lista de prețuri care era valabilă în luna iunie 2018. Gheorghe Mureșan, fondatorul GTG. Mureșan a declarat că s-a inspirat de la Elon Musk pentru a restructura compania și pentru a oferi un asemenea model. Similitudinile dintre modelele Tesla și acest cvadriciclu sunt limitate.

In România, mașinile electrice încă sunt extrem de puține, comparativ cu alte țări. Se estimează insă că in 2019 numărul lor va creste simțitor. Până acum au fost cumpărate 1.372 de vehicule electrice, aproape dublu față de aceeași perioadă de anul trecut.

În general, cele mai căutate mărci, conform unui raport al APIA, au fost Volkswagen, cu 105 unităţi, urmat de Smart (51 de exemplare), BMW (46), Mercedes Benz (22), Renault (16), Volvo (15), Porsche (8) şi Audi (6).

Creșterea numărului de mașini electrice se datorează și programului Rabla Plus, reintrodus în luna martie de către Ministerul Mediului, care permite achiziționarea unei mașini ecologice.

Conform sursei citate,  în 2018, românii au cumpărat, prin Rabla Plus, 2.000 de maşini electrice. Accesarea programului nu este condiționata de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul Rabla Clasic (6.500 de lei) se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de Rabla Plus numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.